O delegaţie a Federaţiei Europene a Transportatorilor a participat marţi,10 octombrie , la Bucureşti, la sediul Uniunii Sindicatelor Libere din Metrou, la deschiderea a două centre de asistenţă socială pentru şoferii ce lucrează pe diferite tipuri de mijloace de transport în Europa. Cele două centre de la Bucureşti şi Târgu Mureş vor acorda asistenţă tuturor şoferilor înscrişi în sindicatul transportatorilor, astfel încât aceştia să beneficieze de aceleaşi condiţii de salariu, hrană, igenă, ca toţi şoferii ce provin din ţările din vestul Europei.

Ion Rădoi, membru în Biroul de conducere al Federaţiei Europene a Transportatorilor, preşedinte al ATU România şi preşedinte al Uniunii Sindicatelor Libere din Metrou
,,Este trist să vezi cum şoferii români angajaţi de firme din centrul şi estul Europei, dorm în tirurile trase pe marginea drumurilor europene, se spală şi mănâncă lângă maşină, pentru un salariu de maxim 300 euro pe lună, în timp ce colegii lor din ţările unde sunt sediile firmelor angajatoare, beneficiază de salarii de circa 1800 euro şi de toate condiţiile de cazare, hrană şi sănătate. Ce ne propunem noi prin înfiinţarea acestor două centre, este să asigurăm asistenţă juridică şi informaţii şoferilor români atât la încheierea contractelor de muncă cât şi pe toată perioada derulării lor. În cadrul acestor centre şoferii vor găsi toate informaţiile necesare despre cei care le oferă locuri de muncă.,,
ROBERTO PARRILIO Preşedinte al Sindicatului transportatorilor TRANSLOC Belgia, reprezentant al ETF Bruxelles
Prezent la întâlnirea de la Bucureşti, ROBERTO PARRILIO a precizat:
,,Mă bucur că acest proiect a prins rădăcini aici în România, la prietenul şi colegul nostru Ion. De obicei ne întâlnim la Bruxelles. Importanţa acestui proiect constă în sprijinul pe care vrem să-l acordăm conducătorilor de TIR din România. Dorim ca şi aceştia să aibă aceleaşi condiţii de muncă ca şi colegii lor din vestul Europei. Dorim ca ei şi familiile lor să trăiască în bună stare. Noi nu ne opunem liberei circulaţii a forţei de muncă. Noi ne dorim ca patronii să respecte legile europene şi locale pentru toţi şoferii, indiferent din ce ţară europeană provin.,,


FLEMING SMIDT –Danemarca, secretar internaţional al ETF
,, Este o plăcere pentru mine să fiu azi aici, la Bucureşti, şi să asist la revitalizarea acestui proiect. El a început acum cinci ani, când am publicat raportul ,,Sclavia modernă,, unde vorbim şi de situaţia şoferilor români. Este un proiect de asistenţă transfrontalieră care cuprinde sindicate din Belgia, Suedia, Danemarca şi România. Am gândit acest proiect deoarece era dificil să contactăm noi şoferii individual şi atunci am gândit această cooperare. Am decis să punem la dispoziţia colegilor din România resursele necesare astfel încât, începând de astăzi, un şofer român angajat de o firmă de transport din Europa să ne poată contacta prin cele două birouri de la Bucureşti şi Tîrgu Mureş. Aşa le putem asigura asistenţa necesară. Şoferii români sunt angajaţi în străinătate prin diferite modalităţi şi lucrează în condiţii mizerabile. Companiile de transport, cum ar fi cele din Danemarca, Suedia, etc., înfiinţează filiale în România, recrutează forţă de muncă, fac contracte dezavantajoase pentru şoferi. Noi trebuie să-i apărăm.,,
JOHN REYNAERT, adjunct al secretarului federal al transportatorilor rutieri din Belgia
,,Dumpingul social nu este ceva nou dar în transporturi condiţiile în care lucrează şoferii sunt inumane. Companiile din Vest fac profit prin exploatarea forţei de muncă din Est. Au filiale deschise în România, Cehia, Slovacia, Bulgaria, sub formă de căsuţe poştale prin care recrutează forţa de muncă ieftină. Comisia Europeană pe transporturi nu ne ajută cu nimic. Am trimis o listă cu 100 de firme fantomă care exploatează şoferii şi după un an ne-au răspuns că au închis una. Deci, forţa noastră trebuie să fie lupta sindicală transnaţională. Am editat broşura ,,Ruta Slovacă,,. Am mers în Slovacia şi am găsit înregistrate într-o clădire, 30 de companii fantomă. Şoferii sunt păcăliţii şi încheie contracte cu astfel de firme. Pe internet şoferilor li se promite raiul şi ei merg defapt în iad. Noi vrem să punem capăt acestei exploatări şi acestui dumping social. Noi le spunem sindicaliştilor noştri din Belgia că nu şoferii din est le ocupă locurile de muncă ci patronii care le oferă salarii mai mici şi condiţii mizere de trai. Ei le acceptă, deoarece nu au apărători. De aceea trebuie să fim uniţi şi să luptăm împreună.,,


Frandeş Elena-Nina preşedinta Sindicatului lucrătorilor din Transporturi, România, preşedinta centrului de la Târgu Mureş
,,Am ajuns sclavii europei şi asta pentru că sindicatele din România nu mai au forţă. Nu mai avem CCM la nivel Naţional şi nici CCM de ramură. Atunci ce legi să ne apere şoferii? Lipsa legislaţiei face ca şoferii noştri cu studii să fie angajaţi ca muncitori necalificaţi şi plătiţi ca atare. Vrem ca şoferii noştri să beneficieze de aceleaşi condiţii ca şi cei ce locuiesc în ţările respective. Vrem contracte de muncă de ramură transfrontaliere, cu condiţii de muncă şi salarizare egale pentru toţi angajaţii, indiferent de ţara din care provin.,,
Cristina Tilling, secretar politic pe transporturile rutiere, ETF
,,În transportul rutier, şoferii din vest nu se pretează la condiţiile mizerabile la care se pretează şoferii din est şi asta din cauza lipsei de protecţie legislativă din ţara de origine. În Europa centrală şi de est trebuie mai mult sindicalism,,.


Ion Rădoi, membru în Birou de conducere al ETF, preşedinte ATU- România, preşedinte USLM
,,Trebuie să recunoaştem că în România sindicalismul aproape a murit. Nu mai avem legislaţie socială, nimeni nu mai vorbeşte de pachetul de legi care reglementa piaţa forţei de muncă cât şi dialogul social. Nu mai avem legea CCM la nivel naţional şi de ramură, Legea Conflictelor de muncă, Legea conflictelor de interese, Legea dialogului social, Legea sindicatelor, Legea patronatelor, Legea CES. Trebuie făcut mai mult şi urgent pentru revitalizarea mişcării sindicale în România. Sindicatele trebuie să devină ceea ce erau: forţa de opoziţie a partidelor politice. Înfiinţarea celor două centre în România este un început pentru trezirea sindicalismului românesc. Dacă oamenii simt că sunt apăraţi vor veni către sindicate, iar sindicatele vor recâştiga putere.,,
Comentarii recente