Istoricul afilierii USLM la locala ATU 757 din SUA şi Canada şi apariţia Federaţiei din Transporturi şi Servicii Publice ATU România

USL METROU & AMALGAMATED TRANSIT UNION

1997 – Uniunea Sindicatelor Libere Metrou a semnat un acord cu Locala ATU 757 prin care şi-au început relaţia de colaborare ca sindicate surori.

Acest moment a reprezentat o reală oportunitate în începerea unei importante cooperări, peste ocean, pentru ambele organizaţii, ca sindicate renumite în industria de transport din SUA şi România.

Tot în acelaşi an, 1997, Ion Cornel Rădoi preşedinte al USLM, a fost invitat ca unic oaspete internaţional să participe la cea de-a 52-a Convenţie a Sindicatelor Reunite ale Transportatorilor la Chicago, SUA.

Ca o recunoaştere a activităţii partenerului din România, preşedintele Ion Cornel Rădoi, a fost invitat să participe, în septembrie 2001, la lucrările celei de-a 53-a Convenţii a Sindicatelor Reunite ale Transportatorilor în Toronto, Canada.

Un an mai târziu, în 2002, Biroului Executiv al ATU Internaţional a aprobat înfiinţarea Consiliului Roman ATU ca organism independent sub umbrela ATU Internaţional din SUA şi Canada. Acest gen de organizaţie este unic în Europa.

Pe data de 6 Mai 2004 a avut loc confirmarea Consiliului Român ATU şi depunerea jurământului oficial de către conducerea Consiliului Român ATU la Bucureşti.

Delegaţia ATU care a participat la eveniment a fost alcătuită din: Warren George – Preşedinte ATU Internaţional, Ron Heintzman – Preşedinte al Localei ATU 757, Portland, Oregon, Ken Foster – Directorul Consiliului Canadian, Larry Kinnear –Vice Preşedinte Internaţional şi Jon Hunt – Vice Preşedint Locala ATU 757 Portland, Oregon.

Între perioada 13-17 Septembrie 2004, o delegaţie a sindicaliştilor români a participat la lucrările celei de-a 54-a Convenţie a ATU, în Las Vegas, Nevada.

În octombrie 2005, Biroul Executiv al ATU Internaţional a hotărât furnizarea de asistenţă financiară anuală către Consiliul Român ATU.

Toate aceste acţiuni bilaterale au avut ca rezultat inaugurarea, oficială, a sediului Consiliului Roman ATU în Bucuresti, la data de 10 mai 2007 . Au participat din partea ATU International: Joseph Welch, Ronald Heintzman şi Randy Graham – Vicepreşedinţi Internaţionali.

În perioada 17-21 septembrie 2007 o delegaţie formată din Ion Radoi – Preşedinte, Florin Crişu – Secretar General, Constantin Dumtirică – Vice Preşedinte, Marian Bărăgău – Vice Preşedinte, Nichifor Ghiţă – Vice Preşedinte a participat la lucrările celei de-a 55-a Convenţie a Sindicatelor Reunite ale Transportatorilor în Las Vegas, Nevada.

Un an mai târziu, la lucrările celei de-a 56-a Convenţie a Sindicatelor Reunite ale Transportatorilor din Orlando, Florida, au participat din partea sindicaliştilor transportatori din România: Ion Radoi – Preşedinte, Florin Crisu – Secretar General, Constantin Dumtirică – Vice Preşedinte, Marian Bărăgău – Vice Preşedinte, Nichifor Ghiţă – Vice Preşedinte.

Experienţa câştigată din colaborarea cu colegii din SUA şi Canada a determinat Conducerea USLM să propună la Congresul din anul 2007 înfiinţarea Federaţiei din Transporturi şi Servicii Publice ATU România. Această federaţie reuneşte sindicatele din transportul cu metroul, transportul public urban de călători, precum şi sindicate din serviciile publice.

Anii puţini , activitate bogată.

La data de 12 decembrie 2007, prin fuziunea dintre Uniunea Sindicatelor Libere din Metrou,, UNITATEA”, sindicatul din Aviaţie…… şi Federaţia Sindicatelor Libere din Servicii Publice, a luat fiinţă Federaţia Sindicatelor din Transporturi şi Servicii Publice “ATU – ROMÂNIA”, cunoscută pe scurt ca ATU –ROMÂNIA.

De ce ATU –ROMÂNIA?

Pentru că, atunci când am pus bazele acestei noi structurii sindicale, prin unificarea unor oragnizaţii sindicale de bază, am dorit să devenim o forţă în faţa Patronatului, în negocierea drepturilor noastre. Am vrut şi am devenit un ATU al mişcării sindicale din transporturi, ATU pe care ni-l dorim extins la nivelul întregii mişcări sindicale.

S- a nascut astfel o istorie nouă şi totodată veche. A avut loc, pentru prima dată, o unificare a organizaţiilor de bază, după ce cu 12 ani în urmă a avut loc o fuziune de federaţii şi confederaţii sindicale care au dat naştere Confederaţiei CNSLR-Frăţia

ATU – România reprezintă, astăzi, interesele a peste 15.000 de membri de sindicat, din sindicate puternice din diverse domenii, cum ar fi: apă, termoficare, transporturile locale, transportul cu metroul şi transportul aerian, salariaţi în cadrul societăţilor sau regiilor de transport sau de gospodărire comunală.

În cei 4 ani de la înfiinţarea ei, ATU – ROMÂNIA, a reuşit an de an, să se impună în faţa patronatului şi să-şi păstreze, pa ţă ţi crească, toate drepturile câştigate,prin negocierea şi semnarea Contractului Colectiv de Munca Unic la nivelul Ramurii de Gospodarire Comunală, Locativă şi Transporturi.

Luptând pentru apărarea şi promovarea drepturilor şi intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor săi, ATU – ROMĂNIA a militat şi militează, continuu, pentru creşterea nivelului de trai şi împotriva măsurilor de austeritate şi a modificărilor legislative luate de Guvern, susţinând prin participarea membrilor săi, toate acţiunile celorlate sindicate din ţară.

Astfel, în data de 19 octombrie 2009, ATU – ROMÂNIA a participat cu peste 2500 de sindicalişti la marele miting organizat de Confederaţiile sindicale împotriva îngheţării salariilor.

A susţinut în datele de 12 şi 17 noiembrie 2009, a susţinut greva de solidaritate şi greva generală a sindicaliştilor de la metrou.

ATU România a luat atitudine şi atunci când, Guvernul a anunţat pe data de 12 Mai 2010, reducerea salariilor tuturor angajaţilor din sistemul de stat cu 25 la sută. Astfel, peste 500 de sindcalişşti membri ATU România au participat cu un efectiv de peste 500 de sindicalişti, în datele de 17 şi 18 mai 2010 la pichetele de protest organizate în acest sens.

Pe data de 19 mai 2010 ATU – ROMÂNIA, în faţa a peste 3000 de protestatari de la metrou şi transportul local din Bucureşti, a plecat în marş de la staţia de metrou Piata Unirii 1 şi până în Piata Victoriei, la sediul Guvernului, unde s-a alăturat celor aproximativ 50 000 de sindicaliţti veniţi din ţară şi care manifestau împotriva reducerii abuzive a veniturilor salariale .

În ciuda tuturor acestor manifestări, Guvernul şi-a menţinut decizia de a reduce veniturile salariale. Acest gest a dus la declanşarea grevei genrale la nivel naţional. Ca o reacţie la această situaţie, conducerea ATU România a organizat, în data de 28 mai 2010, la sediul USLM, o conferinţă de presă, în cadrul căreia a informat opinia publică că toate organizaţiile membre vor intra în grevă de solidaritate, de o zi, cu toţi bugetarii aflaţi în grevă generală legală.

Miscarile revendicative ale federaţiei nu s-au oprit aici. Membrii ATU- România au fost prezenţi la acţiuniel confederaţiilro sindicale din datele de 7 şi 15 iunie 2010 . În ziua în care Guvernul a fost supus Moţiuniii de cenzură, în Parlament, ca urmare a deciziei de a reduce salariile a peste 1,2 milioane de bugetari cu 25 la sută, o delegaţie numeroasă a sindicaliştilor, membrii ATU –România, au participat la mitingul din Piaţa Constituţiei.

Moţinea a căzut, aşa cum era de aşteptat, opoziţiia deţinând un număr insuficient de mandate în Parlament pentru a putea avea câştig de cauză, iar liderii sindicali au intrat în atenţia autorităţilor pentru ai intimida, dar fără succes.

După acest aşa-zis succes Guvernul şi-a îndreptat atenţia spre salariaţii din Societăţile comerciale şi Regii, printre ei şi mulţi membrii ai ATU-România, cu intenţia de a reduce sporurile salariale cu 50 la sută şi salariile cu 25 la sută.

ATU – ROMÂNIA, a reacţionat prompt şi în data de 18 octombrie 2010, printr-o noua conferiţă de presă organizată la sediul USLM, a informat opinia publica de aceast nou abuz a Guvernului BOC, inclusiv de ceea ce va urma în cazul în care Guvernul Romaniei va aplica aceste măsuri unilaterale: o greva generală naţională.

În acest sens, în data de 26 octombrie 2010, peste 2500 de sindicalişti membrii ai ATU – ROMÂNIA, au participat la mitingul de protest început în faţa Guvernului României şi finalizat în faţa clădirii Parlamentului.

Riposta fermă a membrilor ATU –România a dat de gândit Guvernului care nu a luat aceste măsuri la nivelul unităţilor economice unde sunt angajaţi membrii ai ATU-România ,ba mai mult s-au înregistrat creşteri salariale semnificative pentru această perioadă de criza, de 3,5,8 sau 10 la sută.

Putem spune că, dupa numai 4 ani de activitate, Federatia Sindicatelor din Transporturi şi Servicii Publice “ATU – ROMANIA”, a dovedit că reprezintă un etalon al mişcării sindicale naţionale, bucurându-se, déjà, de respect şi apreciere în mişcarea sindicală internă şi internaţionala unde ATU – ROMÂNIA este afiliată: Federaţia Serviciilor Publice Internaţionale (PSI); Federaţia Europeană a Transportatorilor (ETF); Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF); Sindicatele Reunite ale Transportatorilor din SUA şi Canada (ATU)

Adepta unui sindicalism modern al dialogului şi negocierii, ATU România a pus în centrul preocupării sale formarea profesională a membrilor săi . Am pornit de la ideia că, un membru de sindicat este putenic şi mai ferm în faţa autorităţilor dacă este bine informat cu legislaţia internă şi internaţională cu reglementările europene privind piaţa forţei de muncă cu arta negocierii contractelor colective de muncă. Astfel ATU-România a organizat câteva proiecte, din care menţionăm:

SCRIPT – Condiţii Sociale şi Drepturi în Transportul Public, instrumente folositoare pentru o mai bună anticipare a schimbărilor de pe piaţa transportului public urban şi cunoaşterea la un nivel superior a actorilor majori din domeniu- companiile multinaţionale cele mai importante. Participanţii, la acest proiect, au fost reprezentanţi sindicali din Bulgaria, Croaţia, Cipru, Republica Cehă, Ungaria, Malta, Letonia, Lituania, România şi Slovenia;

WISE – proiect privind ocuparea forţei de muncă a femeilor în sectorul nostru de activitate, cu particiuarea la nivel managerial şi stiintific a VDV-Akademie şi al Institului Prospektiv.

-Promovarea dimensiunii sociale în sectorul de transport din România şi Bulgaria- proiect privind monitorizarea procesului de integrare de către reprezentanţii angajatilor-cu participarea Convenţiei Naţionale a Transportatorilor din România, Academia Europeană pentru transport ecologic EVA – Germania, Federaţia Transportatorilor PODKREPA- Bulgaria şi Asociaţia Sindicatelor Independente-Zeleznicari – Macedonia.

-Promovarea dimensiunii sociale în sectorul de transport din România, Bulgaria, Macedonia şi Croaţia – proiect privind identificarea de noi modalităţi de îmbunătăţire a dialogului social, cu participarea reprezentanţilor sindicali din domeniul transportului public. Acest proiect a fost promovat şi pe site-ul ETF – Federaţia Europeană a Transportatorilor la care ATU -România este membră.

ATU – ROMÂNIA îşi propune să actioneze şi în viitor pentru: PROSPERITATE – locuri de muncă mai multe şi mai bune. Salarii decente. O mai buna calitate a vieţii pentru toţi membrii sai; EGALITATE– eliminarea tuturor formelor de discriminare, în principal a celor pe bază de rasă, etnie, convingeri şi credinţă, orientare sexuală, vârstă şi disabilităţi; SOLIDARITATE – construirea unei societăţi bazată pe coeziune şi pe protecţia celor aflaţi în nevoie, precum şi pe accesul universal la serviciile de interes general; CONSOLIDAREA FEDERAŢIEI prin întărirea acesteia ca instituţie naţională care apară interesele membrilor săi în special, dar şi ale forţei de muncă româneşti în general.

ATU – ROMÂNIA este şi va fi un etalon pentru mişcarea sindicală, un model de urmat în sindicalismul românesc.

Cel de-al doilea Congres al ATU –România ale cărui lucrări s-au desfăşurat în perioada 7-9 decembrie la Bucureşti a ales noua conducere pe o perioadă de încă patru ani, a stabilit Strategia şi a adoptat rezoluţiile care trasează liniile activităţii ATU -România pe următorii patru ani.

Noua Conducere este formată din : Ion Rădoi, preşedinte, Minică Boajă, preşedinte execitov, Vasile Pietrariu , prim-vicepreşedinte, Florian Crişu, secretar general şi opt preşedinţi de euroregiuni.